pemakijo.reismee.nl

10 maffe en leuke Australische dingen

1. Behalve dat de Rossela papegaai een rat bleek te zijn....zijn er nog wel wat 'wist je dat-jes' over dit bijzondere Australië.Wist je dat in Australië de benzineprijs binnen een paar dagen kan heen en weer gaan van 1,00 dollar tot 1,23 dollar. Zo denk je op dinsdag "morgen even tanken, lekker prijsje 99,95 cent per liter".....volgende dag sta je bij de pomp: ruim 20 cent duurder per liter. Maar inmiddels weten we: nog dagje wachten en hij kan zomaar weer 10, 20 of zelfs 25 cent gedaald zijn. En 1 dollar (67 eurocent) per liter....best lekker! En is maar goed ook, je rijdt hier zoveel meer dan in Nederland.
  2. Wist je dat je als Nederlandse minderjarige niet zomaar mag voetballen in Australië? Wij wisten dat ook niet haha. Maar inmiddels is duidelijk dat we, om Joyce overgeschreven te krijgen naar de Football Federation Australia we alles uit de kast moeten halen. Veel heen en weer gemaild en maar liefst 10 verschillende documenten met allerlei bewijsstukken (dat Joyce bijvoorbeeld echt ingeschreven staat op Meridan State College...wat dat nou weer met voetballen te maken heeft?? zijn nodig om het proces in gang te zetten. Zo moeten we ook bewijzen dat we niet om voetbalredenen naar Australië zijn gekomen, haha. Ja, we zijn om Joyce prof te maken Down Under gegaan! En dan moeten we nog afwachten of alles akkoord is....dus het zou zomaar kunnen zijn dat Joyce over twee weken niet haar eerste voetbalwedstrijd kan spelen. Dan ben je 13 jaar en wil je gewoon een potje voetballen, pfff....
  3. De boodschappen hier duurder zijn dan in Nederland, maar uit eten gaan weer een stuk goedkoper. Een kilo appels kost gemiddeld 3 dollar, een brood 4 dollar, een fles wijn 15 dollar, een fles sambuca 44 dollar (goed tegen teveel sambuca gebruik, haha), een fles icetea 4 dollar, maar....uit eten kun je voor bijvoorbeeld voor 15 dollar per persoon (nee geen McDonalds, maar goed uit eten!).
  4. In de Gym/sportschool ruimtes zijn met fietsen, hardloopbanden e.d. en wel vier tv schermen voor je neus hangen waarbij op het ene net dames elkaar half bewusteloos boxen, op het tweede scherm....uiteraard rugby, op het derde scherm muziek en op het vierde scherm....reclame van McDonalds!! Maar misschien is dat in Nederland ook wel hier en daar....
  5. Er inmiddels fietspaden langs veel wegen zijn gemaakt (prima!) en dat die dan in één keer bij een kruising, rotonde of oversteek stoppen en je eigenlijk als fietser geen kant meer op kan en je aan de goden bent overgeleverd. Peter werd al enthousiast geknuffeld door een Australische auto...Op de één of andere manier lijkt het wel of er hier een cultuur heerst die tegen fietsers op de weg is....bijzonder.
  6. De stranden ontzettend schoon en ruim zijn. Echt bijna iedereen ruimt de hondepoep van zijn/haar hond op en neemt z'n rotzooi mee. En anders ook nog wel de rotzooi van een ander.
  7. Je je spullen veilig bij de ingang van het strand kan laten liggen. Je ziet daar dan ook een verzameling van slippers....en dat doen wij ook en terwijl ik wist dat ik dit stukje ging schrijven vandaag, staan vandaag voor het eerst dat ik me kan heugen mijn slippers er niet meer. Gek is dat. En het voelt niet eens als dat ze gepikt zijn, het voelt meer als een vergissing en wie weet staan ze er van de week wel weer. En zo laten mensen hier veel gemakkelijker even ergens hun spullen of tas staan en wordt er weinig gejat, dat is echt iets wat ik graag mee naar Nederland zou willen nemen! En als mijn slippers terug zijn horen jullie het!
  8. Er veel fastfood wordt gegeten met als reclame toch elke keer weer dat er gekeken wordt naar gezonde voeding, dat zelfs McDonald gezonde producten heeft (pfff....) en dat ze Australiër graag gezonder zien. En laat nou juist Australië blinken in de top 10 (geloof zelfs top 3) van ongezondste landen of in ieder geval van de landen met de meeste dikke mensen. Een contrast van een sportland en een fastfoodland.
  9. De zee hier gewoon echt blauw is en Joyce en ik nog steeds elke ochtend zwemmen. Heerlijke golven met wit schuim en super helder water. Als je dan onder water naar de ander zwemt om haar te laten schrikken staat ze je lachend op te wachten want je kunt ook onder water precies zien waar de ander zwemt! En toch schijnt de zee vol bacterieën te zitten, dus als je open plekken hebt wordt het hier niet aangeraden. Dus Kim (met haar huidinfecties) deed dat niet...en het maakte geen verschil. Joyce heeft inmiddels hetzelfde huidgedoe (helaas) en we gaan er vanuit dat de bacterieën niet van Hollanders houden....
  10. Je geen zwembadje in je achtertuin mag hebben, ook niet zo'n opblaasbad zonder dat er een hoog hek omheen is geplaatst met allerlei veiligheidseisen en door de council is goedgekeurd. Wij houden het dus bij de zee en de achtertuin blijft voor bananen, tomaten, ananas, basilicum, etc. Oja, trouwens: een heel aantal bananen zijn inmiddels geel en erg lekker. We hebben er teveel dus als je een tros wilt: kom maar halen!

Liefs, Pemakijo xxxx

ellen

en zo word je op de maandagochtend op je werk weer verrast met een knap staatltje schrijfwerk en ben ik weer een hoop te weten gekomen.
Wist je dat: het best vervelend is om om 0530 uur 's morgens in Alkmaar je auto moet krabben met 5 cm ijs/sneeuwlaag..... dan toch maar die blauwe zee. en die bananen, tja, voorlopig nog maar even bij de Jumbo halen. xxx

Anja

Wel jammer dat jullie plannetje niet kan doorgaan.
Joyce profvoetballer.
????????????????????
Wat een giller.
Leuk om te lezen.
Xxxx

Edwin

Die prijzen zijn in ieder geval wel goed voor Peter zijn alcohol verslaving :)

Sandra Onno en Nova

Weer heel wat wijzer geworden! Wat een regeltjes voor Joyce haar voetbal hobby. En reclame voor McDonalds in de fitness...het kan nog erger...hier kun je bij een sportschool hamburgers afhalen....maar tegelijkertijd bieden ze een nieuwe hormoon middel aan dat helpt bij afvallen... haha...veel zwemplezier en dikke kus. Doeiiiiii und Tschuess

Oom Niek en tante Eeg.

Leuke mail weer Marieke. Jullie maken wat mee en wat een regeltjes allemaal, maar dat is hier toch ook wel hoor als je wat wilt bouwen bijv. Nu zitten jullie in Nieuw Zeeland toch? Fijn voor jullie. Tweede paasdag zijn wij in Alkmaar geweest en daar heb ik ook natuurlijk veel van jullie gehoord. Leuk toen ik jullie voor Skype zag mooi dat dat er is. Veel plezier en een dikke brassa xxxx