pemakijo.reismee.nl

Start van de herfst en: vogels of ratten....

1 maart 2016, de dag dat hier in Australië de herfst begint.... en wonder boven wonder leek het wel of het vandaag echt anders weer was: eindelijk wat koeler en een groot deel van de dag regen! Wat waren we daar blij mee! Het was de laatste weken veel te warm en daar hadden we eigenlijk wel genoeg van. Het is evengoed 28 graden, maar dat is beter dan boven de 30 en heel veel zon en hoge luchtvochtigheid. Ik hoor een aantal van jullie al denken "hadden wij hier in Nederland maar wat meer zon" en ik heb uiteraard hard mijn best gedaan, maar ik krijg de zon niet naar jullie gestuurd. Hij (of zij?) doet echt wat hij zelf wil; en misschien is dat maar goed ook! Maar goed: herfst, kun je hier van herfst spreken? Ik vind van niet, het is een heel ander klimaat met droge en regentijden. Dus verwacht niet dat hier allerlei bladeren van de boom waaien en de bomen verkleuren. Het wordt koeler en voor ons dus lekkerder!

Meridan State College: de highschool van Kim en Joyce. Ontzettend groot, maar voor ons tot nu toe een prima school. Daar waar over het algemeen niet vlot op zaken wordt gereageerd, is dat op Meridan zeker wel het geval. Kim en Joyce doen het erg goed, Kim heeft zelfs al houder voor haar Iphone ontworpen en Joyce is bezig met het ontwerpen van Skatepark-logo's met 3D printer! En daar waar ze ondersteuning nodig hebben (m.n. bij Engels) krijgen ze veel ondersteuning. Moet je je voorstellen dat je in het Engels je moet verdiepen in gedichten en de zin ervan, uit welk tijdperk ze komen, de waarden en principes van die tijd en hoe dit bijdraagt aan het begrijpen van zaken vandaag de dag. Daar zit je als 15-jarige puber nou niet echt op te wachten....maar de leraar is geweldig en helpt haar echt goed. Straks begint ze het nog leuk te vinden, haha! En dan Business: het beschrijven van een mission statement. Dat zou in het Nederlands een beknopte beschrijving zijn van de doelstelling van een bedrijf. En laten de Aussies nu van uitgebreid en gedetailleerd houden....500 woorden mag de mission statement maar liefst zijn. En als dan Engels niet je eerste taal is....De lerares van Business is wat minder behulpzaam (Kim verwoordt dit iets anders

Undecided
) dus Peter biedt extra ondersteuning. Joyce gaat ook lekker en ze zit inmiddels in twee schoolbands (op haar drumstel)! Voor school oefenen dus lekker vroeg op het fietsie (en soms met de auto) naar school. De dames hebben ook al heel wat vriendinnen en vrienden en ook al is dat fijn, ze missen hun vrienden/vriendinnen in Nederland behoorlijk. Behalve het feit dat je natuurlijk niet 1,2,3 dezelfde band hebt als met je vriendinnen in Nederland, is het hier ook echt anders qua afspreken, vriendschap, gewoon een andere cultuur.

Beide dames hebben al paar feestjes gehad en Kim heeft afgelopen zaterdag zelf een klein feestje gegeven. En dan is het heerlijk om een benedenverdieping te hebben waar ze zelf hun gang kunnen gaan. Kim had alles zelf geregeld en klaargemaakt en ze was zo vriendelijk geweest alle meiden van hun 'schoolclubje' uit te nodigen en wie wil mocht ook blijven slapen. Uiteindelijk bleven m.n. de meiden slapen waar Kim wat minder mee heeft en gingen de leukste dames thuis slapen (de meesten moesten volgende ochtend werken), dus dat was een mooie uitdaging! Het was verder gezellig en wij trilden af en toe gezellig mee op de muziek (dunne vloeren en een lekkere bas/beat, dus dat trilde mooi door!)!

Vele jongeren werken hier al vrij veel op jonge leeftijd. Ten eerste is school vanaf je 15e niet meer verplicht en ten tweede zijn de inkomsten royaal (vergeleken met Nederland). Je kunt hier op je 16e je rijbewijs halen en aangezien fietsen hier niet zo in is en ook niet overal even handig, willen jongeren graag z.s.m. een eigen auto. Dat betekent dus werken en sparen en dat doen veel jongeren dan ook. Ook houden ze van buiten de deur eten en het drankgebruik is ook royaal dus daar heb je ook geld voor nodig. Drank/alchohol is hier veel duurder dan in Nederland dus kom maar op met die dollars. 6 Biertjes kosten al gauw 10 dollar, een fles Sambuca 44 dollar en wijn is ook prijzig. Dus voor de jongelui lekker dat het salaris prima is. Joyce verdient bijvoorbeeld 9,25 per uur en in het weekend nog paar dollar meer. Dat is dus zo'n 6 euro per uur en dat zou ze in Nederland lang niet krijgen. Deze week zijn we (en vooral Kim) ook druk doende met het verkrijgen van een baantje voor Kim. Fijn voor wat meer tijdsinvulling, goeie werkervaring en zeker ook een lekker centje!

Het huis en de tuin: zeer binnenkort komt er een nieuw filmpje van ons huis en de omgeving op Reismee! Peter is druk in de tuin, grote, leuke tuin en veel werk. Veel te eten ook: tomaten, vijgen, bananen, basilicum (heerlijke eigen gemaakte pesto), dragon fruit, limoenen, etc. De fruitbats leven zich ook aardig uit en Daisy is zeer onder de indruk van deze vleermuizen en alles wat er in de tuin loopt en vliegt! Peter hoopt vooral op mooie, leuke vogeltjes en had enthousiast op het balkon bij Kim en Joyce zaadjes neergezet. Die werden overduidelijk gegeten, we wisten alleen niet door wie of wat....Peter had al mooie visioenenen van papegaaitjes....en op een ochtend riep Kim enthousiast: "papa, ik heb je vogels op de foto genomen, echt super!" Peter liep helemaal blij naar Kim en was uiteraard benieuwd naar de mooie of bijzondere vogels! Vol verwachting keek hij naar het scherm van Kim's telefoon en ja hoor, daar was hij....een echte prachtige grijs/bruine rat!! Haha. En ook getverderrie. Gelukkig niet zo'n grote en Kim vond het niet eens eng, zolang hij maar aan de andere kant van het raam bleef. Peter heeft meteen het vogelzaad weggehaald, we zitten nou niet echt op muizen of ratten te wachten! En we kijken wel naar de mooie papegaaitjes als ze voorbij vliegen! Foto van het ratje en de papegaaitjes volgen morgen!

We gaan nu slapen, welterusten! Liefs van ons allemaal xxxx

pa en ma Walter

Heerlijk als je de PC opstart en er staat meteen weer zo'n
mooi verhaal , ff printen voor pa, is hij voorlopig ook weer bijgepraat. Bedankt lieve schatten, toch maar mooi onze nazaten, ha ha, we zijn trots op jullie!

Pa en ma Gerber

Een prachtig verhaal weer,en wij zijn ook trots op onze nazaten, liefs????

Ria westerhof

Wat hebben jullie het daar heerlijk. Ik ben erg benieuwd naar de tuin. Meiden jullie gaan volgens mij super op school. Kim ik hoop dat je snel een baantje vindt. Verder hoop ik ook dat de vogels wel komen en de ratten weg blijven. Jasses. Peter geniet van het tuinieren. Lijkt me zo gaaf in dat klimaat. Groetjes uit alweer een erg nat Oudorp. Xxxx en poot voor Daisy

Jelte en Tjomme

Coole school en zijn die papagaaien mooi ? Dan komt papa
terug

Groetjes Jelte en Tjomme

PS : voor de rat komt ie niet terug

Anja

Heerlijk verhaal. Ik zie zo alles voor me.????????????????????

Sandra Onno en Nova

Wat fijn dat het lekker "koel" is bij jullie haha! Haal er 24 graden af en...je hebt onze temperatuur! Ontzettend leuk dat de meiden integreren. Dat is erg belangrijk en maakt dat ze zich thuis voelen...wij kunnen er over meepraten. Australië is een vat vol tegenstellingen als ik het zo lees haha: jullie maar niet teruggebeld worden door bedrijven en instanties maar op school moeten de meiden wel een beknopt business plan opstellen!! Zet hem op Kim...laat ze een ... Ruiken met je plan. Wat gaaf van jullie feestjes. En Joyce in bandjes. Rock chick! Make the Dutch proud girl! Ik ben benieuwd naar jullie tuin op film. Hier zijn al een paar onzekere uitlopers van planten..maar vanwege de vorst 's nachts is dat niet zo top! Als onze appelboompjes het maar houden. Hier geen papegaaien in de tuin! Wat zou dat mooi zijn. Tot het volgende spannende verhaal! Doei en Tschuessss....de Walters aus Germany