pemakijo.reismee.nl

Eerste workshops (werkwinkel) en nieuwe kansen

Ons geniet baie hier in die Westkaap en ons maak lekkere werkwinkel met en vir die kinders.....

Gisteren de eerste twee workshops (we doen er twee achter elkaar in de middag nadat de kinderen uit school zijn gekomen). 's Morgens waren we eerst naar de school geweest (nadat we alle drumstokken op maat hadden gezaagd en geschuurd) en werden wederom hartelijk welkom geheten door John Cloete (Prinsipal). Hij had door de intercom aan alle kinderen laten weten dat wij even zouden komen en dat 's middags die werkwinkel zouden starten. En dat betekent aandacht, veel aandacht: hele groepen kinderen om ons heen. Veel knuffels van bekenden van twee jaar geleden en meteen met elkaar gezongen en ritmes gemaakt. We werden zelfs al 'die mense van boem-chi-ka' genoemd! Dat was een ritme wat Lies drie jaar geleden met hen deed en wij twee jaar geleden ook. En daar gingen we met zo'n 40 kinderen bij de school: 'boem chika, boem-boem chika, booeeem chika, boem-boem chika' en meteen er bij klappen en stampen, super gaaf!!!

Op gegeven moment zat ik op m'n hurken bij een kleine groep jonge kinderen en de groep werd steeds groter (zag ik toen ik om mij heen keek). Ik zette 'waka waka, it's time for Africa' in (van Shakira van het wk voetbal in Zuid-Afrika) en de hele groep deed meteen mee, ongelooflijk mooi en bijzonder! Zelfs de juffen van twee klassen vroegen of we nog even met de kinderen wilden zingen en dansen voor ze weer de klas in gingen (er was ochtendpauze) dus daar gingen we weer: en allemaal doen ze dan mee! Wat een prachtige kinderen. Daarna hebben we ze gevraagd om heel stil te zijn en in stilte de klas in te gaan en vooral hun best te doen en te genieten. En zo gingen ze stil en blij de klas in.....

Om half drie was de eerste werkwinkel en tot onze verbazing waren er maar 10 kinderen....Ja, de eerste 10 minuten en toen kwamen we er steeds meer, en meer en meer! Uiteindelijk kwamen er meer dan 100 kinderen... Twee keer een groep van 40 kinderen vonden we mooi zat en met de hulp van Koesie en enkele anderen liep het lekker. De eerste werkwinkel wel wat rommeliger dan de andere maar dat mag best de eerste keer, toch? De kinderen waren enthousiast en gingen respectvol om met alle spullen. Ons heb baie geniet!

Vandaag wederom twee werkwinkel en bij de 1e werkwinkel kwam John Cloete even kijken en bij de 2e werkwinkel kwam Kallie (van de organisatie van het festival in Vredendal dat volgende week plaatsvindt) langs. Daar hadden we contact mee gelegd om te kijken of er een mogelijkheid zou zijn om volgende week met een groep kinderen op te treden bij het Festival! En yes (!!!): volgende week donderdag is de dag waarop 'brown and black' (zoals hij omschreef) mag optreden dus daar hebben wij ook een plek gekregen! Ons is rech baie blij! We gaan dus morgen en overmorgen audities houden en de komende week alles regelen en met elkaar voorbereiden en oefenen! John Cloete probeert een bus te regelen om de kinderen met begeleiding naar Vredendal te brengen en Kallie is bezig om de krant in te schakelen en de gemeenteraad van Klawer is ook meteen ingeschakeld. Dit mede omdat er momenteel geld vrijkomt om het soort projecten wat wij nu doen meer vorm te gaan geven en vaker te doen! Hoe mooi kan het zijn!

Bij de werkwinkels vandaag hebben we het dus al een beetje besproken met de kinderen en die kinderen die wilden konden al iets van hun talenten laten zien. Natuurlijk met elkaar muziek en ritmes gemaakt, gedanst en gezongen. Ook met elkaar wat gegeten en gedronken. En wat zijn ze weer blij met een boterham pindakaas! Na afloop van de werkwinkel hebben wij wat gedronken en uitgebreid gesproken met Kallie over alle mogelijkheden dus het stroomt lekker hier!! En Kim en Joyce: jullie mogen maandag auditie doen, haha! Eigenlijk zijn jullie al door maar dat zeg ik natuurlijk niet, anders gaan jullie naast je schoenen lopen! Vele kinderen reageren ontzettend blij als ze horen dat Kim en Joyce dit weekend komen, erg leuk!

Liefs, Marieke

Priscilla

Hoooi..
Wat onwijs leuk deze site!
Ik heb vreselijk zitten lachen..je verteld het leuk..
Heel veel plezier en geniet van alles...als het goed is komen de meiden nu snel!
Groetjes uit het koude winderige Den Helder