pemakijo.reismee.nl

Enkele statistieken

Enkele statistieken

Uiteraard vanuit onze visie en of het allemaal waar is? Who knows? En het zou zomaar zo kunnen zijn dat we allemaal onze eigen waarheid creeren...

Campervan for sale

En meteen de volgende dag al een koper...Per mail in contact met hem en hij wilde hem zonder te kijken kopen voor zelfs meer dan de vraagprijs! Hoe mooi wilden we het hebben?! Wij moesten er dan voor zorgen dat de Van verscheept werd naar Maleisie (daar zou hij extra voor betalen), voor z'n vader die daar woonde...en dan zou hij het geld overmaken via Paypal. Is dat een kans of stinkt dat?? Dat laatste want buiten het gebruiken van je gezonde verstand zocht Peter nog even zijn naam op via Google en daar waren de nodige aantekeningen: oplichter, doe geen zaken met hem - maakt geld over en als hij het Item heeft trekt hij de betaling via Paypal terug (dit kan). 'Nice try but no sigars!' En deze truc schijnt hier vaker te gebeuren en dat bleek ook wel: tot drie keer toe is hebben verschillende personen op deze manier proberen onze Van te kopen.

Gelukkig waren er kort daarna meer betrouwbare kopers en als het even meezit dragen we deze week de Campervan over! Daar hebben we wel wat moeite voor moeten doen. Elke staat heeft z'n eigen regelgeving en hier in West Australie kunnen ze niet bij onze gegevens dus daartoe moest er o.a. een document opgevraagd worden in Queensland en bureaucratie....ja, dat kennen ze hier zeker! Heel veel wachten en geduld en tweemaal met de campervan door de inspectie en gelukkig vond de inspectie dat de campervan prima was en vooral lekker reed!

Eerste Europeanen in Australie

De Aboriginals kwamen reeds tienduizenden jaren geleden naar Australie. Slechts enkele honderden jaren geleden kwamen de eerste Europeanen naar Australie. Willem Jansz ontdekte in 1606 als eerste Europeaan Australie. En speciaal voor mijn Hartog familie: Dirck Hartog kwam in1616 aan in West-Australie en enkele eilanden zijnnaar hem vernoemd. Pas na de Nederlanders kwamen in 1770 de Engelsen in Australie aan. De Engelsen stuurden in 1e instantie hun gevangen naar Australie en pas na enige tijd werd de waarde van Australie ontdekt: naast de mogelijkheid van boeren vooral ook de rijkdom aan grondstoffen. Langzaam maar zeker raakte Australie meer en meer bewoond met Europeanen.

Aborigines

En dus vaak Aboriginals genoemd kwamen...Wat er in de geschiedenis is gebeurd is veel en zeker niet respectvol jegens deze bijzondere groep mensen. De Engelsen krijgen hiervoor zeker niet de schoonheidsprijs. En dan te bedenken dat het niet gelijkwaardig behandelen van Aboriginals voortduurde tot eind jaren zestig. Met alle doorstane ellende nog scherp op hun vizier, het gebruik van alcohol en drugs en het nog niet in staat zijn om een oplossing te vinden voor het samenbrengen van hun oude cultuur en de huidige Westerse cultuur, zijn er momenteel nog heel wat uitdagingen voor hen en de niet Aboriginal bevolking in Australie.

Ik kan hier nog heel lang over schrijven en realiseer met tegelijkertijd dat ik het niet kan oplossen en dat ik hen en de niet Aboriginal Australiers gun dat ze met elkaar een passende oplossing vinden met daarbij respect voor wederzijdse ideeen en cultuur.

Klimaat

Er is veel te doen m.b.t. het klimaat en ook hier in Australie zijn er verschillende dingen die discussie oproepen. Een jaar met overstromingen aan de ene kant en enorme droogte aan de andere kant...klimaatverandering of een natuurlijke beweging kijkend naar de bewegingen in het verleden en nu? En wat te zeggen over het gat in de ozonlaag boven Australie die kleiner is geworden? Natuurlijk wil je liefst het meest positieve zien en geloven en tegelijkertijd is ook hier de waarheid er een met vele mogelijkheden. De realiteit zou zomaar simpelweg dat je begint bij jezelf en respectvol met de natuur omgaat en doet wat binnen je eigen bereik ligt om de natuur de kans te geven te doen wat ze moet doen. Bijzonder vind ik het wel dat er van tijd tot tijd expres bosbranden worden gecreeerd zodat de natuur zichzelf kan herstellen en tot nieuwe bloei en groei kan komen.

Laatste paar weken Australie

En dat is toch echt wel realiteit voor nu. Blijven genieten van hier en zoveel mogelijk hier zijn, Nederland komt daarna weer - dat is/was onze tendens. Een hele uitdaging als Peter deze laatste weken maar liefst drie goede banen aangeboden krijgt..., ik die naar de tandarts moest hier en ook in Nederland meteen een afspraak heb gemaakt... Dan ga je voor een deel toch even naar Nederland en wat te doen als we terugkomen. Enerzijds dus een enorme luxe zo'n aanbod en tegelijkertijd willen we het nog even voor ons uitschuiven...

En oja: drie banen in Nederland (voor degenen die zich mogelijk afvragen waar?) en alledrie voor Internationale bedrijven. Maar genoeg daarover. Deze laatste weken zijn we uiteraard onze troep aan het opruimen en uitzoeken, wat nemen we mee, wat laten we hier? Wat voor leuke dingen gaan we nog doen? We hebben een heerlijke verjaardag van Joyce gehad, gisteren hebben we als verrassing voor Joyce een ballonvaart gemaakt (met Delys) en met Pasen gaan we vooral paaseieren verstoppen!

De dollar en Australische prijzen

Die heeft tijdens onze reis gefluctueerd tussen 0,769 en 0,700 ...voor ons sowieso geen gunstige koers en de dollar blijft momenteel sterk. En we kunnen er niets aan veranderen dus gewoon lekker doorgaan met wat we doen en genieten!

De vorige keer dat we in Australie waren was de koers zo dat we bijna 2 dollars kregen voor 1 euro, dat was lekker! Ook zijn de prijzen hier, logischer wijs, omhoog gegaan. Sommige zaken vinden wij relatief duur. Bijvoorbeeld 1 kilo appels voor 3,50 euro of 1 brood voor 3 dollar. Veel levensmiddelen zijn op dit moment duurder dan in Nederland. De bananen zijn (door de cycloon en overstromingen) 8 euro per kilo (en soms nog duurder). Vlees is daarentegen weer goedkoop: 1 kilo kipfilet voor 7 dollar, goede biefstuk 14 euro voor een kilo (of is dat hetzelfde?). Andere zaken zoals autoreparatie en auto's zijn veel goedkoper dan in Nederland. Elektronica is aardig gelijk.

Internet en computer

Doordat vele plekken afgelegen zijn vaak geen of slechte verbinding. Hier in Perth is de internetverbinding helaas ook niet altijd even goed, daarom zijn we wat minder on line. Enne...onze laptop is voor reparatie dus zodra deze terug is volgen er nog wat laatste filmpjes en foto's!!

Miriam

Lieve Pemakijo! Wat een verhalen zeg! De statistiek van 2x jarig zijn in Australie is ook een mooie. En, wat fijn dat jullie toch weer terugkomen! We ontmoeten jullie graag weer.

Liefs uit Utrecht

Meriam Reus

Het leven hier in Nederland kan nog even wachten, inderdaad. Nog even lekker genieten van elkaar en van australie.

Sandra Onno en Nova

Geniet nog maar een paar weken! Welke datum komen julllie terug? Enne... zijn er in Australie nog banen voor Onno of mij? Serieus! Wij horen het graag van jullie.

gerda steinfeld

Wat is de tijd eigenlijk snel gegaan. Nederland wacht maar jullie kunnen nog even genieten. Tot ziens!