pemakijo.reismee.nl

Wist-je-datjes van Kim

1. Barramundi vissen: als een Barramundi vis geboren wordt is hij geboren als een jongen en later wordt hij een vrouw!! Dus geen kleine meisjes en geen grote mannen!
  2. Olifanten poep: op Olifanten poep gaan mestkevers zitten en die maken hem heel mooi glad en rond en dan gaan ze ermee rollen!
  3. Eén van de Kangaroe soorten euro's heten!
  4. Een Whale shark (walvishaai) de grootste vis ter wereldis?? Hij kan 18 meter lang worden. Hier in Australië worden ze tussen de 4 en 10 meter. Ze eten plankton.
  5. De Manta Ray = reuzenmantra is de grootste rog en kan wel 7 meter breed zijn. Hij eet net als de walvishaai plankton. De Manta Ray heeft ook de grootste hersenen van alle vissen en mensen vinden het erg leuk om met hem te zwemmen. Hij is erg lief.
  6. Alsje nog post wilt sturen (Joyce is 18 april jarig) dan kan dat naar Delys Colouhoun: onderaan staat haar adres.
  7. Dat Australië bijna net zo groot is als Europa. Een klein eilandje van Australië, Tasmanië is net zo groot als Nederland.
  8. Dat een moeder Whale shark wel 300 eitjes heeft! Sommige overleven het niet...
  9. De Whale shark babytjes meteen nadat ze worden geboren zelf in hun ééntje gaan overleven!
  10. Dat je voorzichtig moet zijn als je een Whale shark aait want het kan ruw zijn en je zelfs je hand open kan halen! Maar eigenlijk moet je hem ook helemaal niet aaien.
  11. Een vogelsoort de huid van Zebra's en Neushoorns schoonmaakt. Met andere woorden: de insecten van de huid af pikken. Handig he?
  12. Een vogelsoort de tanden van de krokodil oppoetsen en schoonmaken. De krokodil eet hem niet op. Jij kunt het beter niet gaan doen of proberen want als de krokodil net honger heeft dan vreet hij je op!
  13. Remora een vis is die met haaien en andere grote vissen meezwemt en hen 'schoonpoetst' - hij haalt de parasieten weg.
  14. We hebben het nog steeds erg naar onze zin en zijn nu in Coral Bay. Een wit zandstrand met super heldere blauwe zee!
  15. We vandaag voor de derde keer onze vriendinnen Jill, Chloe en Mandy ontmoeten!!
  16. Ni Ho Ma (zo spreek je het uit) 'hoe gaat het met je?' betekent.
  17. Iedereen een dikke knuffel krijgt.
Delys Colouhoun
6 Lascalle Parade
Gooseberry Hill
Western Australia 6076
Australia
Groetjes, Kim

Bart, Brechje en Franka

Een dikke knuffel terug!!

Rachel & Steve

Goed om te weten!!!

Liefs uit Darwin
PS misschien komt er dit weekend weer een cyclone, hebben jullie zin even langs te komen? We hebben een jam sessie gepland :)

Elly en Gwen( die ziek is)

Zo blijkt maar........je bent nooit te oud om te leren!!!!:)
Knuffels voor jullie allemaal!!

Sandra und Nova

Liebe Gruess und bussi zurück fuer euch.

Vincent

En zo leer ik weer wat bij Kim, nog veel plezier!

Nicole Jeroen Tjomme en Jelte

Wilde in elk geval schrijven dat de gele forsythia en de roze prunus (= gokje, maar Jeroen is niet hier om te checken) bij jullie in bloei staan en een sterk lente gevoel geven hier in Oudorp !
Verder als ik de verhalen zo doorlees word ik opnieuw helemaal enthousiast en als je leest wat Kim en Joyce allemaal hebben geleerd ondertussen zul je toch alleen maar trots zijn op jullie keuze !
By the way : Naast de toegevoegde waarde mede door de kinderen niet in een negatieve cirkel te raken bij tegenslag, maar je kunnen richten op de dingen die je wel kunt doen en dan ook nog goede herinneringen !
Helemaal goed dus, dit soort reizen kan juist met kinderen !

Veel groeten , nog een goede laatste 1,5 maand en goede reis !
Nicole , Jeroen, Jelte en Tjomme

makki