pemakijo.reismee.nl

Op naar Bali

Aan het enthousiasme van Kim om naar Bali te gaan hoef en kan ik niets toevoegen. De dames zijn op dit moment, dinsdag 22 februari zeven uur 's avonds, erg opgewonden - de energie vloeit rijkelijk door de lucht!! En dat met de warmte van Darwin erbij....

De cycloon in Darwin viel uiteindelijk gelukkig mee. Vele omgewaaide bomen, enorme bomen en kleine bomen. Het water/regen wat met de cycloon mee kwam was enorm en er zijn nog steeds overstromingen buiten Darwin die ook vele wegen afsluiten. Cycloon Carlos werd na een aantal dagen een 'ex-cycloon' en vervolgde zijn weg over de Kimberleys (Het Noorden van West Australië) en zorgde ook daar voor veel regen en wegafsluitingen. Carlos is inmiddels weer een 'echte' cycloon geworden en ook iets heftiger en bevindt zich nu langs de kust van West Australië. Hopelijk hoepelt hij op naar zee! Al met al betekent het dat de weg naar West Australië is afgesloten. En dat is enige weg (highway) die wij vanuit hier naar West Australië kunnen en moeten nemen. De enige andere manier om naar het Westen te komen is helemaal beneden bij Port Augusta. Dus hoe top was het toen we hoorden van Steve en Rachel dat naar Bali gaan en goedkoop en maar twee uur vliegen is!! Want je kunt natuurlijk twee dingen doen: of hier zitten wachten of dat water een keertje zakt of je kans pakken (die vroeg of laat altijd voorbij komt!) en een extra vakantie tijdens je reis boeken! 'Effies' naar Bali, andere cultuur, andere natuur, tempels, mooie stranden en heel veel snorkelen! Morgenvroeg gaan we en dan blijven we 8 dagen op het Indonesische eiland dat ongeveer net zo groot is als Gelderland! De laptop blijft in Darwin dus na Bali komen we weer in de lucht (verrijkt en nog meer geïnspireerd...)!!

In Darwin is het de laatste dagen heerlijk weer. We verblijven in het huis van Steve en Rachel - terwijl zij op... Bali zitten! Zo gastvrij dat wij in hun huis mogen, we zijn er erg blij mee. Zeker tijdens de dagen met veel regen is het heerlijk om een ruim huis te hebben! Onze Van kreeg ondertussen een onderhoudsbeurt (want helaas ging ook de startmotor kapot) en rijdt nog zonniger! Verder hebben we heerlijk gezwommen, gevist, geshopt, het huis gesopt, gegeten op de steiger aan zee waar vele Aziatische restaurantjes zitten (rottig voor ons he? Maar we moesten vast wennen aan het eten in Indonesië!!), etcetera.

Darwin is mooi, een mooi formaat stad, veel Aziatische invloeden, veel natuurschoon, veel cultuur en ook nog lekker schoon! Peter en ik konden ons van de vorige keer hier (1995) niet herinneren dat het zo leuk was. Het enige dat wij als nadeel ervaren is dat je hier niet in de zee kunt zwemmen, terwijl er prachtige stranden zijn. Nou ja 'kunnen' natuurlijk wel, het wordt alleen serieus afgeraden: er zijn hele giftige (dodelijke) kwallen, er kunnen krokodillen zwemmen (de Salties!) en ook allerlei haaien. En op dit gebied nemen wij nu eens echt geen risico. En dat is maar goed ook want helaas is er gisteren in dit deel van Australië een jongen omgekomen nadat hij was gepakt door een krokodil en er wordt inmiddels vanuit gegaan dat hij niet meer wordt gevonden. Triest, maar waar. Krokodillen kunnen nu door de hoge waterstand op de meest onverwachtse plaatsen voorkomen. En tegen een zoutwaterkrokodil begin je weinig. Genoeg reden dus om voorzichtig te zijn en aan de andere kant ook genoeg reden om elke dag te genieten.

In Aussie zeggen ze 'no worries' en in Indonesië 'tidak apa apa'! Het Nederlandse 'Pluk de dag' vinden wij een mooie slogan om mee te eindigen!

Liefs, Pemakijo xxxx

Franka @work

Veel plezier op Bali!!!

Anja

Veel plezier op Bali
tot over 8 dagen
kus voor jullie viertjes

Jacqueline

Hé! Veel plezier op 't wonderschone Bali!
t Zal jullie zeker bevallen.
Marieke: ik zou graag wat tips, slaapadresjes etc. willen hebben van je in Zuid-Afrika en dan m.n. in Blyde River Canyon, KrugerPArk, Swaziland en kust bij St. Lucia en noordelijker. Hebben jullie bijvoorbeeld aan de kust kunnen snorkelen? Ik ben op zoek naar jullie 'gewone e-mail adres dat nu bereikbaar is en kan 't niet meer vinden. Wil je mij mailen op jheeremans@versatel.nl?? Baie dankie ofwel terimakasi..

PapaKnotty & SmakyBaby

Oh... wou dat ik mee kon... Bali is ècht fantastisch... Jullie waren daar oooit zelf wel een keertje geweest toch?! Tidak Apa Apa - ik vertaalde 't altijd als "Don't Worry, Be Happy" - ongeveer dezelfde strekking als "Pluk de dag" Njoy!!!

Berry

Ja ik heb de eerste Typoon meegemaakt in Manila het word van uur tot uur doorgegeven op TV waar hij zich bevind en 9 pm zou hij over manila aankomen en ja hoor precies op het juiste uur begon het te waaien in de stad resultaat: een oorverdovend lawaai van golfplaat hout en wind gedurende 6 ur het water in de straat was in 15 min 80 cm hoog buitenlopen levensgevaarlijk balken van meer dan 30 kg waaiden gewoon de straat in gelukkig wonen we in een stenen huis de electra 2 dagen out off order dus geen airco geen fan nothing zweten dus ! na afloop de volgende moregn het nieuws gezien en dan zie je wat er allemaal in Manila is gebeurd pffffff niet te geloven electra was uitgevallen door bomen die op de zoals hier boven de grond hangen de bomen hebben de leidingen op vele plaatsen gebroken al met al een angstige ervaring maar had het niet wilen missen voor een keer wel spannend er zijn er hier 19 p.j. afgelopen jaar maar een die over manila trok

Tante Bep

Wat een verhaal wat maken jullie een hoop mee , ik lees het graag alleen ik ontvang nikks meer.
ikheb een ander e.mail adres dat is nu h.heppener6@upcmail.nl ik wens jullie nog fijne weeken toe en veel geluk veel liefs van ons xxx