pemakijo.reismee.nl

Port Augusta en is 47 graden lekker of te heet?

Port Augusta en aankomst Coober Pedy

Port Augusta vonden wij een wat aparte plaats. Of misschien was het gewoon anders dan we hadden verwacht. Uiteindelijk vallen en staan veel van je ervaringen met wat je van te voren had verwacht

Ten eerste was het veel kleiner dan we dachten, is het een beetje – hoe zal ik het netjes zeggen – minder verzorgd en gedragen de mensen zich naar ons idee ook anders, eerlijk gezegd minder vriendelijk dan we tot nu toe hadden meegemaakt, voelt als een andere sfeer.

Gelukkig waren er ook velen wel vriendelijk, zoals de mensen bij de Tourist Information en de
garage. Of zou dat laatste ook te maken kunnen hebben met het feit dat wij een goede klant waren?! Daarover straks meer.

In Port Augusta hebben we vooral veel ingekocht, spullen in orde gemaakt, geleerd en de auto laten checken. Pasta, mie, pannenkoekenmix, rijst, blikjes, drinken, waterijsjes, etc. etc. Tjee wat kan er veel in onze Van en het lijkt wel of we een wereldreis gaan maken!

En natuurlijk hebben we ook heerlijk veel gezwommen (vandaag was het rond de 47 graden en dan is het zwembad heilig! In de namiddag een storm, de lucht was zwart van het zand! Het koelde gelukkig af en alles zat onder een laag stof/zand), naar de shoreline geweest, (ook daar hadden we hoge verwachtingen van, we dachten een soort van promenade langs de zee met terrasjes en zo
zeker niet dus. Daar liggen toch mooie kansen voor de Aussies hier), gevist, gespeeld en heel educatief: in de Tourist Information was een prachtige tentoonstelling over de geschiedenis van Australië, van de Aboriginals tot de huidige tijd. Kim en Joyce vonden het ook erg interessant, zelfs zo dat we de volgende dag nog ff zijn teruggekomen!

Op de camping hebben Kim en Joyce veel gespeeld met Derek, een Aboriginal jongen van 10. Leuke jongen en een hele historie achter zich. Veel familieleden overleden (waaronder zijn vader), z’n moeder heeft hem ‘verstoten’ (komt vaker voor bij zijn Aboriginal cultuur) en nu is het wachten op een pleeggezin. En de administratieve ‘rompslomp’ doet niet onder voor Nederland

In Port Augusta hadden Peter en ik ook allebei een ‘haircut’, Peter bij een professionele kapper en ik bij twee leuke jonge dames die het vak nog moesten leren. Op zich was het echt netjes recht geknipt, het was alleen i.p.v. een puntje van ongeveer een centimeter zo’n 8 centimeter korter!! Maar wat wil je ook als Joyce de hoofdkapster is en het voor haar niet echt uitmaakt of het nu Ă©Ă©n minuut of acht minuten is, ‘s morgens of ’s middags is of dus Ă©Ă©n of acht centimeter!!

Kim pakte haar rol als help kapster goed op en knipte net zoveel er af als Joyce!!

Dus Leontien: als je een keer assistentie wilt hebben?!!

Op de camping in Port Augusta was ook tot tweemaal aan toe een jong vogeltje uit het nest gevallen uit de boom naast onze Van. Kim en Joyce gaven hem/haar heel lief water en tot tweemaal toe hebben we het vogeltje terug gezet in het nest, een hele uitdaging om met veel wind in een hoge boom te klimmen

Toen we vanmorgen wegreden zaten ze nog keurig in het nest en werden liefdevol verzorgd door paps en mams.

En dan onze Van: we lieten nog ff de banden checken en wisten dat er iets met de uitlaat was – we waren al een paar keer langs een mechanic geweest en op z’n Australisch was het steeds “no worries – you’ll get to Darwin”.

Iets teveel no worries dit keer want de uit Schotland afkomstige specialist gaf heel duidelijk aan (en liet ons ook zien) wat er mis was met het stuk dat het voor-en achtergedeelte van de uitlaat met elkaar verbindt. Wow! We hadden Coober Pedy waarschijnlijk niet gehaald

Vier nieuwe (truck!)banden en een nieuw stuk uitlaat, voor de portemonnee wat minder maar voor de Van en onze veiligheid stukken beter. Het voelde toen we vertrokken uit Port Augusta vanmorgen echt goed!

En wat echt tof was: hij kon dezelfde dag nog in orde gemaakt worden zodat wij vlot verder konden! En eerlijk is eerlijk: er zijn veel dingen in Australië duurder dan bij ons maar dit was echt een hele nette prijs in vergelijking tot Nederland!

Door dit oponthoud hebben we er maar een daggie extra in Port Augusta tegen aangeplakt en daardoor vanmorgen het gezamenlijke ontbijt vanwege Australian Day in het park in het centrum meegemaakt. Leuk om een keer mee te maken en eerlijk gezegd ook wel saai. Vrij ingetogen, veel tijd werd besteed aan allerlei mensen die genomineerd werden voor hun goede daden en voor ons wat saaie muziek. Maar wel, let op: voor 2 dollar een uitgebreid ontbijt!!

En dan zijn we nu net in Coober Pedy aangekomen. In dit deel van de Outback rijden we omhoog over de Stuart Highway en dat is zo uitgestrekt, zo wijds, erg indrukwekkend.

Het is hier in Coober Pedy erg heet – weer zo’n 48 graden – en morgen en overmorgen gaan we dan ook in een motel onder de grond en we slapen dan ook zo’n 6 meter onder de grond!

En Marga, Paul en Lena: bedankt voor de tip, we vinden het nu al leuk hier. Morgen heerlijk naar de nog werkende mijn, zelf stenen zoeken, naar de opalen en naar het kangaroo opvangcentrum!

En dan de prachtige koker voorop de auto
.erg leuk dat Miriam hele creatieve ideeën had en dat Lies dacht dat er een didgeridoo in kan. Dat laatste zou eigenlijk prima kunnen!

Om jullie uit de spanning te halen: er zitten, heel saai, ijzeren stokken in. De stokken die onze luifel (the Annex) aan de Van ondersteunen. Niets meer en niets minder. Veel leuker is de buitenkant met dolfijnen en schildpadden erop geschilderd en teksten als “just do it”, “dream your life, live your dreams” and “go your own way”. Miriam en Lies, jullie prijzen komen er aan!!

En last but not least: tjee wat kan die Peter toch een gave video in elkaar zetten en wat hebben Kim (die video volgt snel) en Joyce zelf leuke stukken ervoor gemaakt! Trots? Zeker weten!

Knuffels vanuit Coober Pedy van Pemakijo xxxx

Berry

Ja jullie laaste foto sessie van Bali komt mij als Asia lover meer bekend voor en is en beetje te vergelijken met Noord Thailand of oost Filipipijnen mijn hard gaat sneler kloppen bij het zien van dit moois wederom geweldige foto's.
Hier regent het momenteel ( zaterdag 5 maart ) we staan voor het begin van het hete seizoen ik hoop dat de regen bij jullie minder is en wens je een fijne vervolg van de reis groetjes Berry