pemakijo.reismee.nl

En dan is het 10 oktober, vier dagen na vertrek uit Nederland.

Na meerdere weken van het huis opruimen, spullen in orde maken voor de reis en afscheid op verschillende plaatsen (werk, school, thuis van vrienden en familie) was het 6 oktober eindelijk zover: onze grote reis ging beginnen. Met een taxibusje (alvast kerstcadeautje van m’n pa en ma!) vertrokken we vanaf de Stellingmolen naar Schiphol. Kim en Joyce vinden het gaaf om door de douane te gaan nog gaver als de spullen gecheckt worden en we door “het poortje” gaan. En ja hoor: bij Kim brandde het lampje dus met een smile op haar gezicht liet ze zich fouilleren!

Via London, waar de jongedames allebei een mooie koptelefoon hadden gescoord (met dank aan Frank en Monique en oma Willy!), vlogen we naar Johannesburg. Van opwinding was het slapen wat minder… Joyce sliep nog het meest – liggend dwars over ons heen. We hadden zeker windje mee want we kwamen iets vroeger aan na een prachtige zonsopgang.

Op het vliegveld zorgden we meteen dat onze mobiel werkte en we internet verbinding hadden. Dat laatste is mooi en tegelijkertijd anders dan in Nederland – “ietsje” trager maar…. (ahum)

Peter is al heel lang bezig met een filmpje wat hij probeert op Youtube te krijgen. Hopelijk lukt het zo.

Met een taxi naar het treinstation van Johannesburg. Gezellig met de taxichauffeur die vertelde over het WK, z’n twee vrouwen (hij kon er niet , zoals zijn vader, vijf onderhouden), de verschillen tussen blanke en zwarte mensen (hij vroeg netjes “can I say ‘white’?” toen hij iets over blanke mensen vertelde) en hij sprak in verschillende talen, zelfs de z.g. “klik-taal” waarbij hij een gaaf klikgeluid maakte en we er maar op vertrouwden dat hij iets leuks tegen ons zei…

Op het station, een mooi en groot station, mochten we in de luxe lounge van de Premier Class train. Ook op het station en een beetje buiten rondgelopen. We waren ongeveer de enige blanke mensen en het voelde goed en veilig. Mooi al die verschillende mensen: stoere jongeren, vrouwen met enorm veel bagage op hun hoofd, prachtige kindjes en een mooie donkere man die appels verkocht (natuurlijk appels gekocht – toen ik vroeg hoeveel ze kosten verstond ik 200 rand, dit is 20 euro per stuk, en ik zei “wat!” Toen ik begreep dat het 2 rand was en hem vertelde dat ik 200 verstond lag hij ongelooflijk in een deuk!).

’s Middags drie uur vertrokken we met een ontzettende paarse trein, wat Kim helemaal het einde vond, richting Johannesburg. We hadden heel armoedig “maar” drie coupés tot onze beschikking… Eén voor de bagage, één voor Kim en Joyce en één voor ons. En dan niet zomaar een coupé: ruim en luxe met bedden die nog voor ons opgemaakt en afgehaald werden ook. Een heerlijke douche op de gang en veel te veel eten. Goed eten, van gerookte zalm tot gevulde kipfilet. En dat alles voelt dan toch wel wat dubbel: zo luxe ten opzichte van al die armoede in Zuid-Afrika die voor ons tijdens de treinreis heel zichtbaar was: we passeerden sloppenwijken waar mensen tussen het vuil leven en zagen onderweg veel vuil her en der gestort. Hoe scheef kan het zijn….

Mensen die vrolijk naar ons zwaaiden onderweg tot een man die stenen tegen de trein aangooide. Filmpje trein:http://www.youtube.com/watch?v=vRcRd--4QtY

Op de trein ook interessante mensen ontmoet, met name de treinmanager waar een documentaire over is geweest in Nederland. Een man die opgroeide in een sloppenwijk en maar één droom had: ooit op de trein werken. Geknokt en doorgegaan om z’n droom waar te maken en daar zat hij dan tegen ons te praten als treinmanager pratend over z’n leven en Nelson Mandela….

Qua natuur werd de reis steeds mooier: meer bergen en steeds groener. En met de Tafelberg als achtergrond arriveerden we kwart voor vier in Kaapstad. Waar we onze huurauto (een grote Chevrolet! Dachten we…) ophaalden moesten ze lachen toen ze onze bagage zagen en zeiden dat het er niet in zou passen. Gelukkig dat we geen koffers hadden en het paste, net aan.

In Camp Bay hadden we onze 1e overnachting geboekt (vanuit de trein) en daar zijn we nu twee nachten. Vandaag, zondag 10 oktober, tijden we verder naar Hermanus, naar de walvissen.

Een mooi appartement met uitzicht op zee, de Tafelberg en een zwembad, maakt dit verblijf luxe en relaxed. De zee is ijskoud, de zon heerlijk. Gisteren veel tijd gespendeerd bovenop de Tafelberg, het was daar mooi, warm, inspirerend en indrukwekkend……. We zagen Dassies, Robbeneiland, Adelaars, heel veel mensen (stonden zelfs onverwacht lang in de rij voor de kabelbaan) en…. walvissen, nu al!

Na een duik in ons eigen zwembadje op naar het strand, klimmen, pootje baaien en de dames gingen leren onder een palmboom, echt waar!

Twee nachten heerlijk geslapen en zometeen gaan Joyce en ik toch een duik in zee maken – hoe heerlijk kan zo’n verfrissing zijn. Je hoort het later!

Ons het dit baie geniet en ons is beroer van al die mooi dingen die ons siet. Veel bly, Peter, Marieke, Kim en Joyce xxxx

Hilly :)

Wat heerlijk jullie avonturen te volgens.
Knuffels Hilly

Franka

En dit is nog maar het begin....

Wat heerlijk om te lezen!!!

X Franka

Annabel

Waaaaa!
Ik ben jaloers!
Heel veel plezier pemakijo,
ik mis jullie nu al een beetje!

Onno Sandra Nova en de hondjes

Wat een fantastische belevenis! Zo'n andere wereld... zoveel indrukken...

liefs de Wallies uit Duitsland

Marco

Ben nu al jaloers, die foto's ook gaaf hoor. En dit is nog maar het begin! Nog bedankt voor de kaart trouwens voor Joy & Mar.

Geniet van jullie duik zo en al die andere die zullen volgen ;-)

X Marco

Ellen Huiberts

Afgelopen dagen regelmatig aan jullie gedacht. Fijn om nu de eerste vehalen te lezen. Heerlijk! Zo'n andere wereld en veel nieuwe indrukken. Geniet, geniet, geniet!
Lieve groet, Ellen.

Paula

Lieve Gerbertjes, wat ongelofelijk mooi en gaaf wat wij allemaal vanuit Nederlad kunnen meebeleven....
Herinneringen komen boven... prachti!
Heel heel veel moois te komende tijd, enne....ik blijf jullie volgen!

kus Paula

walter

Wow, nog maar net begonnen en dan al van die mooie ervaringen en belevenissen. En dan te bedenken dat er nog zo vele zullen volgen.

Geniet met volle teugen en be-leef elke dag volop.
Walterxxxx

Frank, Marjan, Madelief en Sterre

Hoi allemaal,

Wat goed om te horen dat de start van dit avontuur in ieder geval heel goed is verlopen. Mooi om zo jullie te kunnen volgen.

Geniet ervan!!

Groeten,

Frank, Marjan, Madelief en Sterre

Loet,Elly Gwenen Jur

Mooi dat de reis zo goed verlopen is.Geniet er van!
Groetjes.....

ETMIMAMA

Lieve allevier,

Wat fijn, jullie eerste verslag! Erg leuk om over jullie avonturen te lezen. En dat filmpje is gaaf! Maar, is Peter echt wel mee? Volgende keer willen we hem ook in beeld hoor!

Veel plezier met elkaar en tot het volgende bericht!

Liefs van Etienne, Miriam, Marijne en Maarten

Willemijn

hoi!!!
dat ziet er fantastisch uit zeg,
JALOERS!!!!!!!!!!!
wij zijn vandaag ook op het strand geweest maar dan in bergen hihihi andere bergen dan de tafelberg
en ik heb niet geleerd onder een palmboom maar onder een paar verlaten strandtent palen.........
ennne kim kom je nog op hyves????
XXxx.Mijn

anja

genieten een klein beetje mee door je leuke verslag
zie uit naar de vervol verhalen. kus anja

gerda steinfeld

Jongens wat een belevenis. Geniet ervan.

Pa en Ma Gerber

We hebben de kans gezien om jullie foto,s en film te bekijken, heel leuk om wat te zien van jullie, wij zijn net New Mexico binnen gekomen en bij een informatie centrum stond een computer die we konden gebruiken dat was goed.zo te zien gaat alles goed met jullie, houden zo, groetjes van Tante Hillie en Ome Jack en een dikke pakkerd en knuffels van ons allemaal, daag

groep 7

lieve Kim, Joyce, Marieke en Peter

We missen jullie nu al!!! We hebben net jullie verhaal gelezen en de foto's en het filmpje bekeken. De klas is erg jaloers op jullie. Er zijn nog een hoop vragen voor jullie.
Evan wil graag weten of het mooi is In Zuid-Afrika en Pelle vraagt of jullie al aardige mensen hebben ontmoet.
Cleo en Femke willen graag weten of het lukt met de kliktaal.
Jamero wil graag weten of het eten lekker is en Meryem vraagt zich af of het project al is begonnen.
We hopen dat jullie lekker aan het genieten zijn en we blijven jullie verhalen volgen.

heel veel groetjes en liefs van groep 7

Tom Houtgraaf

Wat leuk om te lezen, heerlijk en walvissen gezien? gaaf zeg nou geniet ervan en ik zal zeker vaker hier komen gluren naar mooie foto`s en verhalen.

Carlijn Bouwer

Lieve pemakijo
Fijn om te weten dat alles nog goed gaat met jullie.
Ook een leuk filmpje en leuke foto's. Wat een luxe trein trouwens! Ook vond ik het erg fijn om jullie verhaal te lezen. Het leek echt dat ik bij jullie was.

Xxx-jes en heel veel liefs Carlijn :-)

Yanniek

hoi,
Acht oktober was héél leuk.
En we waren......2e!
Ieder had 3 euro, want we hadden samen 6 euro gewonnen.
Jullie willen vast weten wat wij waren.
Oké!
We waren ...speldozen op de voorkant, met mikado, kaarten, scrabble-steentjes, yatzee kaartje, enz.
Op de achterkant/ voorkant hadden we rondjes waar acht oktober op stond.
Nog iets en dat was 'mens erger je niet'.
Dat hadden we van karton gemaakt en daar hadden we gaatjes in gemaakt.
En kleine flesjes (omgedraaid) en met zilver teep en blauw teep erom heen gedaan.
Carlijn had de doos geel geverfd.
Er zat elastiek aan zodat hij tijdens het lopen bleef zitten, en het lukte!
O ja nog een ding, goed?
We liepen met zijn tweeën.
Nou dit was denk ik een te lang verhaal, ssoorryy.
Ik kan wel zo doorgaan maar ik hou nu op.

Lieve groetjes Joyce bff Yanniek.

PapaKnotty & SmakyBaby & Amy

Wij kunnen wel zien aan de hand van de plaatjes en filmpjes dat jullie je prima vermaken daar! Erg leuk om jullie zo te volgen! Tja, Zuid-Afrika is fantastisch, zou er graag met Monique-je weer 'ns naartoe gaan, wij hebben destijds maar een klein gedeelte kunnen zien.

Veel plezier nog en wij blijven jullie volgen...

Dikke knuffel uit een nat & winderig Planet PuffTown,

Monique & Frankie ...en...Amy, de kleine schat blijft vannacht weer gezellig logeren

Meiden ik zal haar een knuffel van jullie geven, okay?!

Bye now!

PS. Hebben jullie al een "worsthond" gezien of in een "hijsbakkie" gezeten?

opa Ruut en oma Nel

't was weer genieten hoor van dit prachtige verhaal. We hopen dat er nog heel veel volgen

liefs van ons beiden .